Skip to content

Cirkulär designguide ska stärka användandet av svensk ull

Rätt använd är svensk ullfiber ett naturligt och hållbart alternativ – men i dag slängs mer än hälften av den ull som produceras i Sverige. Nu lanserar samarbetsprojektet The Swedish Wool Initiative en cirkulär designguide, framtagen av Science Park Borås, som ska hjälpa företag som vill använda svensk ull på ett hållbart och cirkulärt sätt.

Lena-Marie Jensen. Foto: Mattias Björlevik

Textil- och modeindustrin befinner sig i en omställning till en cirkulär ekonomi och ur ett cirkulärt systemperspektiv är svensk ull en värdefull resurs. Syftet med den nya designguiden från The Swedish Wool Initiative är att dela med sig av insikter och ge inspiration till alla som vill arbeta med svensk ull. Eftersom design, material och affärsmodeller är tätt sammanflätade täcker guiden både praktiska steg relaterade till design och produktutveckling, såväl som generiska aspekter av cirkulära affärsmodeller.

– Allt börjar i designfasen, där görs en massa val som kommer att påverka produktens kvalitet och hållbarhet genom hela livscykeln. Målet med guiden är hjälpa designers att använda rätt fiber till rätt applikation, för att på så sätt se till att produkterna håller längre och kan ingå i cirkulära kretslopp även efter sista användning, säger Lena-Marie Jensen, projektsamordnare vid Science Park Borås, och författare till guiden tillsammans med kollegan Linda Nydén.

Samarbete över hela värdekedjan

The Swedish Wool Initiative drivs sedan 2020 av Axfoundation och syftar till att skapa förutsättningar för svenska varumärken och leverantörer inom mode, outdoor och heminredning att få tillgång till konkurrenskraftig svensk ull av hög kvalitet.

Johan Sidenmark. Foto: Axfoundation

Under 2023 lanserade initiativet Sveriges första gemensamma klassificieringssystem för svensk ull – Svensk Ullstandard – och med den nysläppta designguiden finns nu ännu ett handfast verktyg som gör det enklare att ta vara på den svenska ullen.

– Vi vill skapa verklig förändring genom samarbete över hela värdekedjan. Genom nya arbetssätt och processer uppstår oväntade allianser som är avgörande för övergången till en hållbar och cirkulär textilindustri. För att satsa på regionala råvaror som svensk ull krävs öppenhet för innovativ produktutformning, och just det exemplifieras i vår designguide. Det är en guldgruva med konkreta tips från de som använder den fantastiska svenska ullen, säger Johan Sidenmark, projektledare för The Swedish Wool Initiative hos Axfoundation.

Svenska varumärken i framkant

Guiden delar även med sig av värdefulla lärdomar från svenska varumärken i framkant. Medverkar gör bland annat företagen Filippa K, Fjällräven, Klippan Yllefabrik och Tiger of Sweden, som alla är partners i The Swedish Wool Initiative och arbetar aktivt med svensk ull i sina produkter.

– Projektet har varit väldigt innovativt och spännande att vara en del av. Vårt mål är alltid att skräddarsy produkten så att den passar den svenska ullens kvaliteter, snarare än att forma fibern så att den överensstämmer med produkten, säger Madeleine Kawasaki, hållbarhets- och innovationschef på Tiger of Sweden.

Läs och ladda ner designguiden från The Swedish Wool Initiative här

Text: Science Park Borås
Foto: Anna Sigge/Science Park Borås

Fakta

The Swedish Wool Initiative är ett brett samarbete mellan aktörer från hela värdekedjan – från fårägare till svenska varumärken inom mode, outdoor och heminredning. Målet är att göra det möjligt för svenska varumärken och leverantörer att enkelt få tillgång till konkurrenskraftig svensk ullråvara av hög och jämn kvalitet. Genom praktiska lösningar, stärkt infrastruktur och förbättrad logistik bidrar initiativet till visionen om att noll procent av svensk ull går till spillo.

Partners: The Swedish Wool Initiative är ett samarbete mellan ett 20-tal organisationer. Axfoundation projektleder och samarbetar med bland andra; Filippa K, Fjällräven, Tiger of Sweden, Klippan Yllefabrik, Smart Textiles/Science Park Borås, IVL Svenska Miljöinstitutet, Chalmers Industriteknik, Circularista, LE Ullkonsult, Norrby gård, Västkustens Ullinsamling/CC Wool, Ullcentrum, Ullkontoret, Svenska Fårklipparförbundet, LRF och TrusTrace. I expertgruppen för projektet ingår Animalia, Norilia, Hushållningssällskapet Halland och Svenska Fåravelsförbundet. Projektet genomförs med stöd från Vinnovas område Hållbar industri.

Läs mer om The Swedish Wool Initiative

Läs mer om Svensk Ullstandard

Vill du veta mer om svensk ull? Den 15 februari håller The Swedish Wool Initiative ett öppet slutwebbinarium med lärdomar från projektet, mer info och anmälan via länken här.

Läs mer

Ny svensk ullstandard banar väg för hållbar mode- och textilbransch

Hälften av all ull som produceras i Sverige slängs, samtidigt som svenska varumärken inom mode, outdoor och heminredning febrilt letar efter hållbara textilmaterial. Nu sjösätter The Swedish Wool Initiative, där Science Park Borås ingår, det första svenska klassificeringssystemet för ull. Standarden gör det enklare att både sälja och köpa in svensk ullråvara av hög och jämn kvalitet.

– Äntligen har vi ett gemensamt språk för all ull i Sverige! Det underlättar samarbete längs hela värdekedjan, från fårägare, fårklippare och ullmäklare till inköpare på varumärken inom mode, outdoor och heminredning. Klassificeringssystemet är en viktig möjliggörarare för att kunna nyttja svensk ull som ett cirkulärt och hållbart material inom mode- och textilindustrin, säger Johan Sidenmark på Axfoundation som projektleder The Swedish Wool Initiative.

Linda Nydén, Smart Textiles.
Foto: Mattias Björlevik

Klassificering av ull innebär att en ullmäklare köper in ull från olika gårdar, undersöker råullens egenskaper och delar in den i olika kvalitetstyper och klasser. Den stora fördelen är att varumärken nu kan köpa in större kvantiteter svensk ull av exakt den kvalitet de behöver. Det gör att Sverige minskar sitt importberoende av ull som ofta producerats med högre klimatavtryck och sämre djurvälfärd.

– Olika typer av ullfiber lämpar sig till olika typer av slutprodukter vilket gör att vi behöver ha ett gemensamt system för att kunna förstå vilken typ av ullfiber samt kvalitet som säljs eller köps, säger Linda Nydén, projektkoordinator hos Smart Textiles vid Science Park Borås.

– Vår roll i projektet handlar främst om att hitta användningsområden för all typ av ull, oavsett utseende och egenskap, samt att hitta bra lösningar för att få den att cirkulera under lång tid för att sedan återvinnas på ett bra sätt, fortsätter hon.

Skapar nya marknadsmöjligheter

Den svenska ullmarknaden präglas i dag av många olika fårraser med en stor variation av ulltyper och kvaliteter. Klassificeringen gör att även mindre mängd ull från småskaliga gårdar spridda över hela landet nu kan samlas in, klassificeras tillsammans och därefter matchas med efterfrågan från inköpare.

– Svensk ull har länge varit en del av våra kollektioner och vi ser fortsatt ökat intresse från våra kunder för hållbara material. Hittills har det varit svårt att köpa samma ullkvalitet från säsong till säsong. Som varumärke vill vi ju veta exakt vilken ull vi får när det gäller längd, tjocklek, färg och glans. Det nya klassificeringssystemet öppnar upp helt nya marknadsmöjligheter, säger Liisa Kessler, Creative Director på Filippa K, som är ett av de fyra grundande varumärkena bakom standarden.

Om Svensk Ullstandard

Klassificeringssystemet för svensk ull har tagits fram av The Swedish Wool Initiative, ett brett samarbete mellan aktörer från hela värdekedjan drivet av Axfoundation. Initiativet samlar ullspecialister, ullmäklare, fårklippare, fårägare samt varumärkena Filippa K, Fjällräven, Tiger of Sweden och Klippan Yllefabrik. Standarden har börjat testas i praktiken under 2023. Den svenska standarden kommer förvaltas och vidareutvecklas av Arena Svensk Ull och kan laddas ner på www.axfoundation.se/svensk-ullstandard.

Fakta om The Swedish Wool Initiative

The Swedish Wool Initiative är ett brett samarbete mellan aktörer från hela värdekedjan – från fårägare till svenska varumärken inom mode, outdoor och heminredning. Målet är att göra det möjligt för svenska varumärken och leverantörer att enkelt få tillgång till konkurrenskraftig svensk ullråvara av hög och jämn kvalitet. Genom praktiska lösningar, stärkt infrastruktur och förbättrad logistik bidrar initiativet till visionen om att noll procent av svensk ull går till spillo.

The Swedish Wool Initiative drivs av Axfoundation tillsammans med över 15 partners: Chalmers Industriteknik, Circularista, Filippa K, Fjällräven, Görvälnlammet, IVL Svenska Miljöinstitutet, Klippan Yllefabrik, LE Ullkonsult, LRF, Norrby gård, Smart Textiles/Science Park Borås, Svenska Fårklipparförbundet, Tiger of Sweden, TrusTrace, Ullcentrum, Ullkontoret och Västkustens Ullinsamling/CC Wool.

Fakta om textil och ull

  • I Sverige produceras cirka 1 000 ton ull årligen, men mer än 50% slängs.
  • Samtidigt importerar Sverige över 1 700 ton ull varje år i form av råull, kardad ull och garn.
  • Importerad ull har oftast högre klimatavtryck än svensk ull och är ofta producerad med lägre krav på djurvälfärd.
  • Efterfrågan på nya textilfibrer beräknas globalt öka med 150 procent fram till 2050. Det leder till ökat tryck på både klimat och miljö.
  • Svenska varumärken inom mode- och textilindustrin söker allt oftare efter regionalt producerade, biobaserade och återvinningsbara material med cirkulär potential. Ull är exempel på ett sådant material.
  • Ull är en superfiber med unika egenskaper för kläder och textilier. Det gör att kemikalier som PFAS eller biocider inte behöver tillsättas, något som ofta görs i andra material. Obehandlade ullprodukter kan därför återvinnas eller komposteras.

Text: Axfoundation/Science Park Borås
Foto: Axfoundation

Läs mer om projektet på The Swedish Wool Initatives hemsida: https://www.axfoundation.se/projekt/swedish-wool-initiative

 

ByBarb skapar klimatsmarta hårsnoddar genom återvunna gummidäck

Med stöd från Smart Textiles har företaget ByBarb Hair Accessories AB undersökt möjligheterna med att ta fram hållbara håraccessoarer som gör så lite avtryck på miljön som möjligt och som inte kompromissar på vare sig kvalitet eller funktion. Slutresultatet blev en hårsnodd – tillverkad av återvunna däck.


Hårsnoddarna som tagits fram är stickade med 62% polyamid och 38% elastan (där 98% av polyamiden är återvunnen). Resåren i hårsnodden kommer från en väl utvald familjeägd fabrik i Italien där hållbarhetstänket ligger i fokus och där olika återvunna material finns att tillgå för produktion, bland annat gummidäck.

– Tillverkaren vi hittade känns som den bästa möjliga. Hälften av deras energiförsörjning kommer från solpaneler på fabriksbyggnadens tak. De sourcar allt material inom en radie på tio mil från fabriken och de är väldigt intresserade av gemensam utveckling kring hållbara produkter, säger Hanna von Schantz, en av grundarna till ByBarb.

Bakgrunden till framtagandet av den klimatsmarta snodden är håraccessoarers negativa påverkan på klimatet. Håraccessoarer har blivit en utpräglad slit- och slängprodukt vars produktion är en stor del i den stora modeindustrin. Den största delen av världsproduktionen av håraccessoarer sker i Kina och Indien där miljöpåverkan kan kopplas till olika faktorer i värdekedjan.

Hanna von Schantz, en av grundarna till ByBarb Hair accessories.


– Inom modeindustrin börjar man se mer och mer hållbarhetstänk i form av nya material och cirkulära affärsmodeller, men inom håraccessoarer har inga sådana initiativ tagits. Hårsnoddar må vara en ”liten” produkt men den konsumeras och används verkligen i massor, så vi såg en möjlighet att tänka nytt och ville bidra till att hårsnoddar belastar miljön mindre negativt, fortsätter Hanna.

 

Kompetens via Smart Textiles

Anna Berglund, koordinator på Science Park Borås, har med möten och workshop stöttat och guidat ByBarb i processen med att ta fram en hållbar hårsnodd. 

– Det är verkligen roligt att företag intresserar sig för att skapa hållbar produktion och att vi kan hjälpa till med vår expertis som faktiskt gör skillnad, säger Anna.

En viktig faktor för ByBarb var att utbildas i verktyget framstegsmodellen som utvecklats av Textile & Fashion 2030. Modellen har hjälpt ByBarb att navigera genom den komplexa världen av textilproduktion och på så sätt hjälp till att göra välgrundade val längs vägen. Genom att använda framstegsmodellen har företaget fått en bra översyn över sitt hållbarhetsarbete och gett en större kunskap i utvärderingen av tillverkningsprocesser.

Nästa steg för ByBarb är att i höst kommersialisera hårsnodden och göra den tillgänglig för försäljning både hos återförsäljare och via deras egen webbshop.

Text: Victoria Hasselberg Garcia

Smart Textiles bidrar till banbrytande blå innovation i stort EU-miljonprojekt

Science Park Borås, Smart Textiles och Textilhögskolan satsar på alger! Det stora forskningsprojektet LOCALITY – ett prestigefyllt EU-uppdrag med finansiering på närmre 100 miljoner kronor – ska gå till botten med havets cirkulära potential.

Projektet handlar om att använda havets resurser – som exempelvis alger – till cirkulära system i bland annat Sverige, Norge och Nederländerna.

– Havet är en outnyttjad resurs man kan använda till mycket mer än man gör i dag, säger Nils-Krister Persson, docent vid Textilhögskolan i Borås och forskningsledare för Smart Textiles Technology Lab.

 

LOCALITY inriktar sig geografiskt på Nordsjön och Östersjön, där överskott av alger är ett stort problem. 27 samarbetspartners från 12 olika länder kommer att tillsammans jobba för att utveckla cirkulära hållbara värdekedjor, sammankoppla industriella aktörer och ta fram olika typer av algbaserade produkter på marknaden. Det gäller allt från livsmedel, kemikalier, djurfoder och textilfärg.

Science Park Borås och Textilhögskolan har hand om den textila delen av projektet. Samarbetspartnern Mounid AB – som sedan flera år tillbaka har samarbetat med Smart Textiles – har exempelvis redan tagit fram giftfria textilfärger genom ett så kallat algbläck.

Kan minska energiförbrukning med 90 procent

– Det är jättespännande! säger Nils-Krister Persson. Med naturlig textilfärgning kan vatten- och energiförbrukningen för färgning av textilier minska med upp till 90 procent jämfört med konventionell färgning.

Förutom att ta fram produkter som kan utvinnas från alger ska forskningsprojektet se över de ekonomiska fördelarna med detta, och samtidigt värna om att skydda och återställa marina ekosystem. Projektet sjösattes under en gemensam uppstartsträff i Oslo den 12 juni, där Nils-Krister Persson var på plats tillsammans med Anna Björkquist, forskningsassistent vid Högskolan i Borås.

Nästa steg för Locality blir att testa och utforska möjligheterna för att bygga upp leveranskedjor från algodlingarna i Östersjön där de redan utvinner algbläck och naturliga färgämnen. Läs mer om projektet här.

 

FAKTA
  • LOCALITY-projektet är en del av EU:s stora forsknings- och innovationsprogram Horizon Europe, och dess delområde ”Hälsosamt hav och vatten till 2030”.
  • LOCALITY är en förkortning för ”Nature-positive algae-based food, agriculture, aquaculture and textile products made in North and Baltic Sea ecosystems”.
  • Projektet leds av Norges institut for vattenforskning (NIVA). De övriga 27 samarbetspartnerna kommer från Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Litauen, Polen, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Frankrike, Portugal, Spanien och Slovenien.
  • Projektet startar 1 juni 2023 och avslutas 2027. Projektet har en total budget på ca 85 norska miljoner kronor.

Skolelever visar upp framtidens textilier i Smart Textiles Showroom

Mellanstadieelever från den Internationella engelska skolan i Bromma har tillsammans med Smart Textiles tagit fram en utställning som handlar om framtidens textilier.

Miljö och hållbarhet har länge intresserat slöjdläraren Alexandra Kostrubala. Av den anledningen visade hon en video från Högskolan i Borås som handlar om smarta textilier för sina elever.

– Vi blev inspirerade, så barnen tecknade sina egna framtida textilier, säger Alexandra Kostrubala.

Utställning med bilder och filmer

Anna Berglund, ansvarig för Smart Textiles Showroom vid Science Park Borås var en av dem som figurerade i filmen. Hon blev kontaktad av Alexandra Kostrubala och en utställning började snart planeras. Anna Berglund ställde sig direkt positiv till idén:

– Det är kul att bland vetenskap, forskare, professorer och studenter möta hur barn tänker om framtidens kläder och miljön på ett entusiastiskt sätt, säger hon.

Anna Berglund och Alexandra Kostrubala.

Listan på uppfinningar som barnen kommit på är lång. Det är allt ifrån kläder som kan vara till stöd vid ryggsmärta till plagg med insydda spion-kit. Nu sitter cirka 60 teckningar uppe i Smart Textiles Showroom med textila idéer, tillsammans med en film där eleverna berättar om sina projekt.

Text och foto: Victoria Hasselberg Garcia


Utställningen finns att besöka i Smart Textiles Showroom i Textile Fashion Center mellan 24 april–11 maj.

 

Prins Daniels Fellowship besökte Smart Textiles Showroom

Prins Daniel i Smart Textiles Showroom. Foto: Anna Sigge

Prins Daniels Fellowship avslutade en heldag på Högskolan i Borås med en guidad visning i Smart Textiles Showroom.

H.K.H. Prins Daniel var tillsammans med företagsprofilerna Jeremias Andersson (Academic Work), Elin Kling (Totême) och Johan Sundblad (RenewCell) i Borås för att främja och inspirera till entreprenörskap och företagande. Dagen arrangerades av Prins Daniels Fellowship och startade med ett inspirationssamtal inför ett ett fullsatt DO-tank Center hos Science Park Borås, där publiken utgjordes av ett hundratal studenter.

Efter föreläsningen och frågestunden följde rundabordssamtal mellan H.K.H. Prins Daniel, inspiratörerna, studenter från högskolan och gymnasieelever. Besöket avslutades sedan med en rundvandring i Textilhögskolans labb innan följet anlände till Smart Textiles Showroom, där de fick en guidad visning av Smart Textiles textilstrateg Susanne Nejderås och Nils-Krister Persson, forskningsledare för Smart Textiles Technology Lab.

Susanne Nejderås presenterar Smart Textiles Showroom. Foto: Anna Sigge

På plats var även Borås INK:s entreprenörer Jenny Borg från LunaMicro och Sam Issa från Nanotextile, som fick möjlighet att pitcha sina affärsidéer för Prins Daniel och de medföljande företagsprofilerna. Vid dagens slut lovprisade prinsen entreprenörsandan i det textila klustret i Borås.

– Det har varit en väldigt inspirerande dag. Vi har träffat många intressanta människor med nyfikna frågor och kloka tankar, säger H.K.H. Prins Daniel.

Är det något som stuckit ut lite extra för Prinsen?
– Det skulle vara den fina entreprenörsandan som genomsyrar hela staden. Knalleandan står sig stark – men det visste jag ju sedan tidigare.


Prins Daniels Fellowship syftar till att inspirera unga människor att bli entreprenörer och att stötta ett antal företag genom mentorskap. Projektet är ett långsiktigt samarbete mellan Prins Daniel och Kungl. Ingenjörs­vetenskaps­akademien (IVA). Projektet lanserades i januari 2013.

Textila strålskydd förbättrar arbetsmiljön för operationspersonal

I projektet “Nya textila strålskydd” har Smart Textiles hjälpt företaget Texray att ta fram nya prototyper för världens första strålskyddande textil.

Texrays patenterade teknologi används redan i huvud- och halsskydd inom sjukvården för att skydda operationspersonal mot röntgenstrålning. Målet med projektet har varit att utforska den strålskyddande textilens vävegenskaper för att kunna utveckla nya produkter för fler applikationsområden.

Genom att testköra olika trådkvaliteter och bindningsmönster i Textilhögskolans vävmaskiner har den nya strukturens inverkan på de strålskyddande egenskaperna hos textilierna kunnat utvärderas. Därefter designades en prototyp i samarbete med Syverket i Borås på ett strålskyddande täcke som kan läggas över patienter för att minska strålningen för personalen under röntgen-guidade operationer, och som nu går att se i Smart Textiles Showroom.

– Vi arbetar för att sjukhuspersonalen skall få en säker arbetsmiljö och vår innovativa produkt som varit i fokus för projektet har visat sig ge en radikal förbättring för kardiovaskulära operatörer. Joniserad strålning, även i låga doser, kan ge permanenta skador för den som utsätts för det och med vårt vävda strålskydd minskar risken för strålningsrelaterade sjukdomar hos operatörerna avsevärt, säger Fredrik Gellerstedt, grundare och teknisk direktör på Texray.

Smarta textilier lockade fram kunglig nyfikenhet: ”Två nationer i framkant”

Under ett statsbesök i Göteborg den 13 oktober fick det nederländska kungaparet Willem-Alexander och Drottning Máxima ta del av de senaste textila innovationerna från Smart Textiles.

Den 11–13 oktober besökte det nederländska kungaparet Willem-Alexander och Drottning Máxima Sverige, guidade av sina svenska kollegor Kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia. Fokus under det totalt tre dagar långa statsbesöket låg på grön innovation och till den sista dagens besök i Göteborg var Smart Textiles specialinbjudna för att presentera det senaste från textilområdet för kungligheterna.

Flera av prototyperna som visades upp på Science Park Lindholmen, där kungligheterna tillbringade förmiddagen, har tagits fram i samarbete med holländska forskare. EU-projektet SUITCEYES, ett haptiskt kommunikationsplagg för personer med dövblindhet, är ett samarbete med bland annat tekniska universitetet i Eindhoven och demonstrerades genom den högteknologiska klänning som designats och tillverkats i DO-Tank Center.

En annan av Smart Textiles innovationer, den textila muskeln som kan dra ihop sig med hjälp av elektriska signaler, väckte stor nyfikenhet hos kungaparen, och är även den ett delvis holländskt samarbete genom universitetet i Twente.

Loopade eventkläder imponerade

Kungaparen fick även se exempel på mer marknadsnära innovationer. Potentialen hos Skogens Tyg – textilier av pappersfibrer – visades upp i form av en pappersklänning tillverkad av 100 procent svensk skog. Även de loopade eventkläderna gjorda av återvunna vårdkläder och designade av Stina Randestad inspirerade med sina reversibla tryck och cirkulära egenskaper.

– Tänk att gå in i ett rum och sen komma ut ur det med en helt ny design? mumlades det hänfört mellan kungaparen.

”Två nationer i framkant”

Deltog från Science Park Borås gjorde textilstrateg Susanne Nejderås, Smart Textiles forskningsledare Nils-Krister Persson samt DO-Tanks innovationstekniker Amelie Olesen. Presentationen gjordes på önskemål av Länsstyrelsen och Utrikesdepartementet, som arrangerade statsbesöket i Göteborg.

– Det är väldigt roligt att de ville bjuda in oss för att visa upp vår forskning, säger Susanne Nejderås. Sverige och Nederländerna är två nationer i framkant när det kommer till omställningen av textilindustrin, och det märktes på intresset från såväl de svenska som de nederländska kungligheterna.

Foto: Vasilios Bartziokas
Text: Christian Naumanen

Skogens Tyg skapar nya textila möjligheter

Vad händer om vi tar vara på det biomaterial vi redan har istället för att producera syntetiska tyger? Smart Textiles forskningsprojekt Skogens Tyg visar upp den textila potentialen hos den svenska skogen.

Cirka 65 procent av alla tyger som tillverkas i dag är av syntetmaterial, vilket ofta kräver fossila råvaror och kemiska processer som lämnar stora klimatavtryck. Att i stället kunna använda biobaserade material är ett viktigt steg i arbetet mot en mer hållbar och cirkulär textilindustri.

Samtidigt sitter svensk pappersindustri i en position där branschen behöver hitta nya marknader för sin pappersmassa  – så varför inte prova göra tyg av det?

Under ett avslutande projektmöte i DO-tank Center fick deltagarna i projektet känna på det nya materialet. Till höger Anna Berglund, projektledare Science Park Borås.

Mjuka och töjbara textilier

I projektet Skogens Tyg har forskare på Högskolan i Borås, Rise Processum, och Mittuniversitet tillsammans med ett antal företag i textilbranschen försökt utveckla pappersgarnets funktionalitet samt hitta nya användningsområden för det. Det konkreta målet har varit att ta fram prototyper av mjuka och töjbara textilier gjorda av pappersgarn, som sedan kan appliceras på redan existerande textilprodukter.

Friluftsföretaget Fjällräven testade exempelvis att byta ut meshtyget på baksidan av en keps mot det nyframtagna papperstyget, medan kontorsmöbeltillverkaren Kinnarps bland annat klädde en skrivbordsskärm i skogstextilierna.

Pappersgarnet är våtstarkt och går att färga samt tvätta.

– Det spännande med papper är ju inte bara att det är ett naturmaterial – det är dessutom återvinningsbart, säger Christina Calisir, teknisk direktör på Kinnarps AB, och fortsätter:

– Cellulosa från det svenska skogsbruket skulle kunna bli viktig för råvaruförsörjningen till den globala textilindustrin. Detta projekt har visat på möjligheter och potential och är ett steg i rätt riktning mot att nyttja nya hållbara, naturliga material inom konfektion- och möbelbranschen.

Våtstarkt och flamsäkert

Då experimenten med att lösa upp pappersmassa till cellulosafibrer och därifrån konstruera ett användbart tyg inte uppnådde önskat resultat handlade processen i mångt och mycket om att funktionalisera de garner som går att tvinna av längre pappersfibrer.

Inom Skogens Tyg-projektet fick man bland annat fram tyger som är våtstarka och går bra att såväl färga som tvätta. Möjlighet finns även att göra papperstextilierna flamsäkra.

Den 28 februari 2022 hölls ett avslutande projektmöte i DO-Tank Center på Science Park Borås, där prototyper från några av de deltagande företagen visades upp.

Mats Johansson, textil materialexpert hos Smart Textiles, säger att det finns mycket mer att forska på i framtiden kring nyttan av materialet – bland annat för att utveckla nya tekniska lösningar för framtagandet av papperstextilier i industriell skala.

– Allt handlar om att se hur textilt materialet går att göra, säger han. Papperstygets styrka ligger i att det är väldigt slitstarkt, det hade varit godkänt att använda i offentlig miljö på exempelvis säten i bussar och tåg. Tanken är inte att det ska ersätta bomullen – en t-shirt i papperstyg kan kännas något sträv mot kroppen – utan snarare andra syntetiska textilier.

Projektledare Mats Johansson och Anna Berglund kommer att berätta mer om projektet på Trä & Teknik-mässan i Göteborg tisdagen den 30 augusti kl 13:00-14:00, mer info finns i programmet här.

Text: Christian Naumanen
Foto: Vasilios Bartziokas


Skogens Tyg är ett projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Bioinnovation, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten. Mer om resultaten av Skogens Tyg går att läsa på BioInnovations hemsida.

Partners i projektet har varit Högskolan i Borås, Smart Textiles och Akademin för textil, teknik och ekonomi (inklusive Textilhögskolan), Ahlstrom-Munksjö AB, Ekelund Linneväveriet i Horred AB, Fiber-X AB, GA Lindberg processteknik AB, House of Dagmar AB, Kinnarps AB, Mondi Dynäs AB, Nordic Paper Åmotsfors AB, Sjuhäradsbyggdens Färgeri AB, Aktiebolaget Svenskt Konstsilke, Mittuniversitetet, RISE Processum AB och Fjällräven International AB.

Glad sommar önskar Smart Textiles!

Det har varit en spännande vår med en värld som öppnat upp sig igen, nästan som när städer väcks till liv på morgontimmarna. En härlig känsla och lite av en nystart på livet.

Nu ska allt kombineras: hybrider med digitala och fysiska möten där många personer som inte träffats i verkliga livet på länge samlas igen. Dessa nya kombinationer blir en utmaning där tekniken kräver lika mycket förberedelse som mötesinnehållet självt.

Trots bristen på fysiska möten har det dock hänt mycket i vår omvärld som påverkar textil- och modeindustrin. EU:s textilstrategi är ett exempel, en heltäckande strategi som omfattar allt från design med krav på reparation- och återvinningsmöjligheter redan från början, till materialkvalitéer som ska hålla över lång tid. Konsumtionsmönster och beteenden som måste förändras när ”Fast fashion is out of fashion” – ett nytt motto som nämns i strategin.

De 200 anslutna företagen i den nationella plattformen Textile & Fashion 2030 och därtill många efterfrågade företagsmöten, workshops och hackaton under våren är ett bevis på att omställningen till en mer hållbar industri är högst upp på agendan hos många. Det som för något år sedan fanns som en punkt på dagordningen eller det som någon enstaka person på ett företag ansvarade för, finns nu med i bolagsvisioner och är något som hela ledningsgruppen arbetar med.

Många projekt pågår för att möjliggöra denna omställning, där arbetet med projektet Mikrofabriker är ett exempel. Här undersöker vi nya tillverkningsmöjligheter och testar nya koncept.

Transparensprojektet som vi genomförde tillsammans med ett antal företag blev lyckosamt och ska underlätta för kunden att välja rätt.

Material- och teknikutveckling är viktiga delar för hållbarhet och cirkulär ekonomi. Tillsammans med ett stort antal engagerade företag och aktörer har vi bland annat arbetat med lin- och ullprojekt för att undersöka möjligheterna för alternativ lokal biobaserad råvara, eller bättre alternativ inom hälsa- och medicinområdet.

Smarta plagg som underlättar vardagen för dövblinda, IQ sock för att förhindra blodpropp och EU-projektet SmartX med airbagjeans som ett resultat är ytterligare exempel på projekt som än en gång bekräftar det unika med textil och möjligheterna att kunna integrera teknik i ett material nära kroppen.

Många av våra prototyper och spännande resultat med företag finns att beskåda i vårt Showroom som kommer att vara öppet under sommaren. Missa inte det!

Våren avslutar vi med ett rapportsläpp av Konsumtionsrapporten ”Future of Sustainability Mindsets in Consumers under Almedalsveckan. Träffas vi inte där önskar jag er en riktigt härlig sommar och ser fram emot en spännande höst!

Susanne Nejderås
Chef Smart Textiles och Textilstrateg vid Science Park Borås