Skip to content

Jul- och nyårshälsning från Susanne Nejderås

2019 har varit ett innehållsrikt och intensivt år som nu snart är till ända. Och med allt vi åstadkommit under året blickar vi nu framåt, och ut bortom Sveriges gränser, mot 2020.

När man är mitt uppe i ett intensivt arbete kan det ibland vara svårt att verkligen se det som har gjorts. Tiden rusar förbi och alltför sällan stannar man upp för en stunds reflektion. Därför känns det extra kul att nu i slutet av året kunna summera och visa upp det kvitto som vi har på allt fantastiskt som sprungit ur verksamheten.

Vi började året med att lansera Smart Textiles nya grafiska profil och i och med det en helt ny design för vår webbplats smarttextiles.se för att bland annat stärka kopplingen till Science Park Borås.

Under början av året startades även flera nya projekt varav den nationella plattformen för hållbart mode och hållbara textilier, Textile & Fashion 2030, började etableras på allvar. Under 2019 har en rad olika aktiviteter genomförts inom ramen för plattformen som till exempel Big Do, ett designhackaton som hölls för särskilt inbjudna företag i Do-tank Center och Textilhögskolans labb. Vi har även samlat företag till plattformens olika Textile Challenges, där vi utmanat deltagarna att ta ytterligare steg mot en mer hållbar verksamhet. Just nu utvecklas det som vi kallar Framstegsmodellen – ett självskattningsverktyg med syfte att ytterligare hjälpa företagen i omställningen mot en mer hållbar produktionskedja.

Under 2020 kommer vi också att möjliggöra för företagen att ansluta till plattformen för vidare samarbete och fortsatt uppbyggnad av den kunskapsbank som vi hoppas att plattformen ska utgöra.

Utblick för framtida samarbeten

Mediaexponeringen har varit stor och vi har synts i både SVT och TV4. Under nationaldagen visades framtiden textila plagg upp i den traditionella sändningen från Skansen. Flera radioreportage har gjorts bland annat i Ekot, Plånboken i P1, Klotet i P1 och P4 Sjuhärad Sveriges Radio. Tryckt press och digitala medier har bland annat bevakat vårt projekt F/ACT Movement och enskilda medarbetare har fått ta plats i media där de delat med sig av sin expertis.

Under hösten 2019 har vi arbetat fram en strategiplan för de kommande fem åren där vi tydligt visar vägen för hur Smart Textiles som en del av Science Park Borås utvecklas framöver. Smart Textiles är det textila verksamhetsområdet inom Science Park Borås där hållbarhet, internationalisering och innovation är några av drivkrafterna.

Internationalisering kommer att ligga högt på agendan under 2020. Mer om det går att läsa i artikeln om Smart Textiles i Silicon Valley.

Men redan under året som gick deltog vi i flera internationella aktiviteter. Bland annat var vi key note speaker på Design March på Island i mars och vi visade upp verksamheten i en fantastisk monter på den stora mässan TechTextil i Frankfurt i maj. Dessutom deltog vi på FNs stora miljökonferens UNEA 4 i Nairobi i Kenya.

Smart Textiles går nu med spänning och tillförsikt in i 2020.

Jag önskar dig ett God Jul och Ett Gott Nytt År!

/Susanne Nejderås

F/ACT nomineras till Nöjesguidens Göteborgspris

Uppdaterad 2020-02-10
Vinnare i kategorin Mode blev inte F/Act Movement.

F/ACT Movement är ett samarbete mellan re:textile, Göteborgsregionen och Swedish Fashion Council och finansieras av Västra Götalandsregionen, Naturvårdsverket och Avfall Sverige.

Under 2019 har tio stycken f/activister genomgått en shoppingdetox av nyproducerade kläder och istället fått ta del av hållbara alternativ, så som remake, second hand, styling, lagning m.m. Dessa f/activister har sedan kommunicerat sina upplevelser genom sociala medier, och framför allt på Instagram, där rörelsen har vuxit och inspirerat fler till att ändra sina konsumtionsmönster.

-Att f/activisterna har spridit sin upplevelse via sina egna kanaler har verkligen gett ringar på vattnet och nästan blivit en egen organism, långt utanför projektets ramar, vilket var precis vad vi önskade när vi startade. Massor av följare har taggat oss i inlägg där de till exempel visar second hand-fynd eller ett plagg som de har lagat. Jag tror inte att klimatångest funkar som ett sätt att få människor att ändra sina vanor, utan folk går snarare igång på att vara en del av något större – så som F/ACT Movement har blivit, berättar Olivia Whitehouse, kommunikatör för F/ACT Movement.

En ovanlig nominering

Att F/ACT Movement har nominerats till Nöjesguidens Göteborgspris tycker Olivia säger en hel del om tiderna vi befinner oss i. Klimatfrågan är mer aktuell någonsin och diskussionen kring mode och dess klimatpåverkan engagerar aktörer från många olika håll, till och med en plattform som traditionellt fokuserar på nöje och kultur. F/ACT Movement har rört sig i gränslandet mellan glädjen till mode och det personliga uttrycket samtidigt som det har fokuserat på kunskap och fakta kring modets påverkan på miljön. En kombination som attraherar många konsumenter som är frustrerade på den ohållbara situation modebranschen befinner sig i.

Motiveringen lyder : 

Initiativet för hållbart mode som letts av Re:textile, Göteborgsregionen och Swedish Fashion Council under 2019 har visat var skåpet behöver stå. Genom sina aktiveringar har de inspirerat och undervisat för en bättre modeindustri och för smartare konsumenter.

Från metall till plagg – filmen om Mineral Elements process

Nu kan du se filmen om processen kring hur designern Naim Josefi skapar mode av metalliska material inom ramen för projektet Mineral Elements.

Filmen premiärvisades den 3 december under Ståldagen 2019, stålindustrins stora gemensamma visionsdag som arrangeras av Jernkontoret.

Mineral Elements är ett samarbete mellan Smart Textiles, Textilhögskolan, Jernkontoret, Sandvik, Umbilical Design och designern Naim Josefi med syfte att ta fram kläder av metalliska material som faktiskt kan bäras av en bred skara användare och som kan produceras industriellt.

Naim Josefi på Ståldagen 2019 Foto: Pia Nordlander/ www.bildn.se

Läs mer om Mineral Elements här.

SmartX ska vässa smarta textilier i Europa

Smart textiles arrangerade den 26 november SmartX workshop i Do-tank Center. På plats fanns företag och forskare som vill växa sin business eller öka sin kunskap inom smarta textilier. SmartX-projektet ska bygga partnerskap och innovationer inom Europa där textil och elektronik möts. Pengar finns att söka.

Patrik Fajersson, delägare på företaget Facilette i Lidköping, som bland annat tillverkar kompletta stolssitsar av varptrikå, blev nyfiken på arrangemanget och anmälde sig.

– Det var lustigt för i pausen idag fick jag ett oväntat samtal från en kund som diskuterade möjlighet att mäta med elektroner, så jag kommer definitivt att söka om finanisering och försöka få till partnerskap, här eller i Europa, säger han.

Under workshopspasset fick företagen specificera vilka utmaningar de såg i värdekedjan för framtagning av smarta textilier. Även vilka mål och visioner de har för deras textila produkter gällande utveckling framåt. Marie Widén, en av arrangörerna på Smart Textiles, summerar träffen.

– Det finns ett stort behov att söka efter kompetenser utanför företagens egna specifika område för att nå målen. Och det är precis det som SmartX syftar till, att hitta partnerskap som kan uppfylla gapet som vi idag ser i värdekedjan för smarta textilier, säger hon.

Utmaningen, menar Marie Widén, är att få företagen att förstå vilka möjligheter de har att söka till projektet och att det krävs en del input från dem för att ansöka.

– Men den investeringen i tid kan ge dem fina möjligheter framöver, inte minst genom finansiering av projektet. Vi hoppas på en god respons och ser fram emot samverkan, säger hon.

Förutom workhops var det presentationer på agendan. Judith Bosch, koordinator för SmartX, introducerade programmet. Susanne Nejderås, verksamhetschef på Smart Textiles berättade om Smart Textiles etablering i Silicon Valley (USA) som är en del av att den internationalisering av textilområdet som pågår. Nils-Krister Persson, forskare vid Textilhögskolan i Borås, gav exempel på aktuell forskning inom området.

Kort om SmartX

SmartX är ett 3-årigt EU-finansierat program som ger små och medelstora företag samt start-ups i Europa möjlighet att ansöka om projektmedel (upp till 60 000 euro under ett år) samt att få stöd av coacher i programmet. Målet är att skapa nya affärer för smarta textilier och wearables på en marknad som endast i Europa förväntas uppgå till 3 miljarder dollar år 2024, jämfört med dagens 1,5 miljarder globalt.

Är du intresserad? Anmäl ditt företag genom att gå in på: https://www.smartx-europe.eu/ och fyll i ”Expression of interest”.

Re:textiles Anna Lidström: ”Skitgrejer är bäst!”

Anna Lidström, konstnärlig ledare på re:textile, är designern som blivit så kallad influencer inom mode och redesign. Dessutom är hon doktorand inom hållbart mode vid Textilhögskolan och belönades med utmärkelsen Årets second hand-profil 2018.
Foto: Frida Winter/Vi.se och Kristine Lagerqvist

Det är därför föga förvånande, men icke desto mindre ärofyllt, att tidningen VI uppmärksammar Anna Lidström i ett stort reportage om att våga gå sin egen väg, utmana normerna och se potentialen i det som andra ratar.

Foto: Science Park Borås

Re:textile i Magasinet S – snårig väg mot bättre tider

”Alla kläder bör inte återvinnas eller säljas vidare på grund av det som finns i dem, utan bör kasseras istället”, det säger Adrian Zethraeus i senaste numret av Magasinet S – SIS, Svenska Institutet för Standarder.

Ur Magasinet S Höst 2019

2019 var året då många företag fick upp ögonen för att göra något åt sina stora klimatavtryck, men vägen dit är lång och snårig.
I senaste numret av Magasinet S berättar bland andra Adrian Zethraeus, projketledare för re:textile, om hur krokig vägen mot att minska klimatavtrycken kan vara.

Smart Textiles bidrar- modehus går samman för svensk ull

Flera av Sveriges ledande företag inom fritidskläder och mode, tar nu nästa steg i att gemensamt öka användandet av svensk ull i det som kallas The Swedish wool initiative.
Foto: Filippa K

Det är företagen Filippa K och RÖJK Superwear som tillsammans med PEAK Performance, Houdini Sportswear, Gudrun Sjödén, Åhlens, Asket, Acne, Toteme, Fjällräven, Tiger of Sweden och Sandqvist som gemensamt diskuterar möjligheten att köpa in 2,5 ton svensk ull för att utveckla kollektioner i materialet.

Smart Textiles har i ett projekt, finanseirat av Vinnova, tillsammans med Svenska fåravelsförbundet, LRF, Filippa K och RÖJK kartlagt svensk ull och vad som skulle krävas för att mer av den svenska ullen kommer till användning. Kartläggningen har legat till grund för det vidare initiativ som nu tas av företagen.

– Det här är fantastiskt! Att företagen träffas och tar en diskussion om att gemensamt öka användningen av svensk ull är ett stort framsteg som kanske bidrar till att fler får upp ögonen för det här fina materialet, säger projektkoordinator Linda Nydén som varit med och gjort kartläggningen.

-Många förknippar svensk ull med handarbete och hantverk men i och med initiativet kan vi visa att svensk ull har ett bredare användningsområde. De här företagen kan ta den svenska ullen ända in i modehusens finrum.

Tröjan Elin av Filippa K och Norrby Wool Sweater av RÖJK med fåren som levererat ullen i bakgrunden. Foto: Claudia Dillmann/Svenska Fåravelsförbundet

Tidigare under november månad lanserade Filippa K en tröja i svensk ull kallad Elin och RÖJK Superwear lanserade ull-tröjan Norrby Wool Sweater, gjord i 100% svensk ull.

Dyrt att inte ställa om – Adrian Zethraeus tydlig i artikel

I en artikel i Avfall och Miljö (nr 5 2019) berättar re:textiles projektledare Adrian Zethraeus om vikten av att företagen ställer om till en mer hållbar produktion och hur det ska gå till.
Foto: Avfall och Miljö

I artikeln betonas vikten av omställning, men att företagen inte kommer att klara av det på egen hand. Adrian Zethraeus menar att det behövs både en global överenskommelse, att konsumenten bryr sig om hållbarhet och att företagen erbjuder nya lösningar.

Läs artikeln på avfallsverige.se


Om Avfall och Miljö:
Avfall och Miljö är Sveriges enda renodlade avfallstidning och har funnits i över 30 år. Här finns djuplodande artiklar, förklarande exempel och analys. Många artiklar skrivs av branschens egna experter. Tidningen utkommer fem gånger per år.

Radio om framtiden för svensk ull

Vi vet numera att stora volymer svensk ull kastas bort varje år.
Det saknas flera led i processen i hur ullen ska tas om hand, det visar en kartläggning som Smart Textiles gjort tillsammans med RISE.
Får på en äng

P4 Sjuhärad Sveriges Radio uppmärksammar vår kartläggning och vilka utmaningar den svenska hanteringen av ull står inför, i en serie om ullens framtid, utmaningar och branschens utveckling.

Linda Nydén, projektkoordinator på Smart Textiles, har det senaste året bland annat jobbat med kartläggningen.

Hör mer i inslaget:

Rebecca Josefsson studerar till textilingenjör vid Textilhögskolan, och som driver företaget Tomorrow Textiles, vill återuppväcka tillverkningen av ullkläder i Västsverige genom att starta ett spinneri.

Smart Textiles och Navet inspirerar tillsammans

Elever från olika skolor i Sjuhärad i årskurs åtta och nio fick i början av november chansen att delta i workshoppar tillsammans med olika teknikföretag i syfte att inspirera till möjliga framtidsjobb. Fokus låg på digitalisering, grafisk teknik och design.

Foto: Vasilios Bartziokas

Cirka 200 elever beräknas ha deltagit i satsningen ”Forma Framtiden” där bland annat Navet Science Center och Högskolan i Borås bjöd in till verkstad. Olika stationer stod uppställda på Navet, där eleverna gruppvis fick prova på att en rad olika aktiviteter med fokus på teknik och yrken som finns inom området – allt från att brodera med en strömledande tråd till att styra robotar.

Ludvig Tydén, som till vardags går på Bodaskolan i Borås, var en av alla glada elever som fick chansen att delta i aktiviteterna. Han tycker att upplägget med interaktivitet tillsammans med informativa moment passade honom perfekt.

Ludvig Tydén
Ludvig Tydén, elev, Bodaskolan i Borås

– Jag lärde mig hur mycket som helst. Det fanns flera stationer som både var kul och lärorika, men favoriten var helt klart stationen med robotar som graverade pennor. Sen fick jag lära mig en hel del om hållbara och miljösmarta plaster, det var verkligen nyttigt för mig och förmodligen alla andra, berättar han.

Smart Textiles vidgar elevernas syn på textil

Smart Textiles och Science Park Borås representerade Högskolan i Borås genom att via workshops vidga elevernas vyer inom textilier och dess användningsområden. Även där var intresset stort och den strömledande tråd, som illustrerades genom att få en lampa att lysa när ett batteri kopplades in, blev snabbt en snackis.

Linda Nydén
Linda Nydén, projektkoordinator, Smart Textiles.

– Jag tror att eleverna fick en annan bild av textil efter att ha varit med på vår workshop. De fick en djupare förståelse för vad textil faktiskt kan användas till, att det inte bara handlar om broderi utan även kan vara till exempel hjälpmedel i vården, säger Linda Nydén, projektkoordinator på Smart Textiles vid Science Park Borås.

– Trots att vissa av eleverna verkade komma med en del fördomar gentemot textil så väcktes engagemanget. Vi hade till exempel begränsat med tid för att genomföra workshopen men flera av dem ville stanna kvar längre och slutföra sina projekt trots att det var dags att byta till en annan monter, fortsätter hon.

Text: Vasilios Bartziokas
Bild: Vasilios Bartziokas/Fredrik Malmlund