Skip to content

Högstadieskola använder tv-program om Smart Textiles i undervisningen

Högstadieskola använder tv-program om Smart Textiles i undervisningen

När distansundervisningen blev ett faktum på grund av covid-19 och undervisningen på både gymnasieskolor och högstadieskolor fick planeras om, ställdes även nya krav på lektionsinnehållet.

Den mer traditionella klassrumsundervisningen behövde kompletteras med digitalt innehåll för att tillgodose den nya formen av undervisning och möjligheterna att nå ut till eleverna som jobbar hemma. Under textillektionerna på Hultdalsskolan i Åby i Norrköping valde man att visa SVTs serie Framtiden runt hörnet och avsnittet med Smart Textiles.

ung kvinna syr/Smart textiles
Kvinna vid symaskin Foto: Unsplash.com

Kristin Petters är textillärare för årskurs 7-9 på Hultdalsskolan i Åby i Norrköping.

För henne (och säkerligen många andra lärare i samma situation) är det svårt att hitta material som kan passa i undervisningen och som är anpassat till en specifik elevgrupp. Det kan handla om till exempel filmer eller TV-program. Att hitta innehåll som fungerade för klasserna var ändå en uppgift hon fick ta sig an när även textillektionerna ställdes om till distansundervisning.

–Det är inte lätt. Antingen är det för barnsligt i formatet eller så går det över huvudet på mina elever. Det kräver ju en del för att fånga och behålla uppmärksamheten hos en högstadieelev, säger Kristin Petters.

Men avsnittet av SVTs serie Framtiden runt hörnet där Smart Textiles är med visade sig vara en succé bland eleverna.

–Det träffar rätt. Det är inte barnsligt men informativt. Många elever fascinerades av scenen där programledaren David Sundin duschar av sig en tröja, säger läraren Kristin Petters.

–Programmet visar också att textil och teknik hör ihop. Att textil är en central del av deras liv. Du vet, en del har inte reflekterat över att det faktiskt är en människa som har gjort t-shirten de har på sig till skolan. Inte förrän de själva ska sy något och det inte blir så ”perfekt som maskinen som gör det man köper i affären” så funderar vissa av dem över hur deras egna plagg har kommit till, fortsätter Kristin Petters.

–Jag begär inte att de ska kunna sticka, men det ska veta hur slöjdämnet hänger ihop med andra delar av samhället och livet. 

Nils-Krister Persson, Smart Textiles
Nils-Krister Persson

Nils-Krister Persson som är docent vid Textilhögskolan och ansvarig för Smart Textile Technology Lab vid Smart Textiles och Science Park Borås deltar även i avsnittet av SVTs serie. Han gläds åt att höra hur programmet används i högstadieundervisningen. Han menar att det är viktigt, precis som Kristin Petters säger, att eleverna utbildas till att få större förståelse för vad kläder egentligen är och hur de tillverkas. Han menar vidare att textilslöjd idag är mycket mer än att bara lära sig sy olika sömmar på maskin. Eleverna lär sig om hållbarhet, mode och modeindustrin.

Nils-Krister Persson och Kristin Petters är överens om att dagens slöjdundervisning är en kanal för att skapa förståelse för att det är människor som faktiskt suttit och sytt varje plagg vi bär och att det finns ett stort kunnande bakom varje plagg.

Den som försöker själv – som till exempel i textilundervisningen på högstadiet – inser snabbt detta.

Läs mer om Framtiden Runt hörnet

Här kan du se avsnittet med Smart Textiles