Airbagjeans ska minska skador vid MC-olyckor
I flera år har vi konsumenter kunnat köpa och använda produkter med tillämpad airbag-teknik. Det används till exempel i cykelhjälmar och samma typ av teknik finns även i bland annat säkerhetsvästar inom ridsporten. Nu utvecklas även jeans med inbyggda airbags tänkta att användas ute på vägarna istället för de mer traditionella, ibland något otympliga, motorcykelställen.
Det är Airbag Inside Sweden AB, ett innovativt airbag- och designföretag baserat i Göteborg, som tagit fram plagget som både ska rädda liv och dra ner på samhällskostnaderna. Airbag Inside Sweden AB, som tagit fram jeansen, ingår i ett konsortium som samlat expertis inom mjukvara, hårdvara, jeanstillverkning och Airbag-innovation. Konsortiet utvecklar airbagjeans som en del av EU-finansierade acceleratorprogrammet SmartX där Smart Textiles, som är en del av Science Park Borås, är samarbetspartner och i huvudsak coachar företag genom hela ansökningsprocessen och de projekt som blir beviljade finansierade medel.
– Vi på Smart Textiles mötte Airbag Inside i början på 2020 och fick höra om deras projektidé och såg direkt möjlighet att söka finansiering via SmartX då vi såg stor potential och innovation i deras idé, säger Marie Widén, projektledare på Smart Textiles och fortsätter.
– Det är väldigt roligt att följa deras framgång och det verkar som om marknaden bara står och väntar på lansering av de ”nya” airbag-jeansen”.
Utvecklaren och designen Moses Shahrivar är mycket nöjd med projektet:
– Målet var att vi skulle nå 1000 motorcyklister och vi har redan nått 5000 som har listat sig. Vår förhoppning är att vi ska kunna lansera senare i år, alternativt i början av nästa år.
Det som återstår är att justera algoritmen för aktivering av airbagen och prototyptester, krocktester, för att få byxan CE-godkänd säger han.
Minska dödligheten i trafiken
Förhoppningen är att airbagjeansen ska bidra till att minska trafikolyckor med dödlig utgång. Enligt en undersökning gjord av U.S. Department of Transportation – National Highway Traffic Safety Administration Study så drabbas underkroppen av fler skador än överkroppen vid svåra motorcykelolyckor. Skadorna på underkroppsdelarna är mindre livshotande men tenderar i stället att bli mer permanenta eftersom föraren i större utsträckning överlever. Detta gör de långsiktiga kostnaderna för samhället mycket högre för skador som uppstår på underkroppsdelarna än på överkroppsdelarna.
– Smart Textiles letar alltid efter projektidéer med innovativa egenskaper. Kan man samtidigt addera en funktion som räddar liv blir det något alldeles extra. En produkt som kan bidra till samhällsbesparingar och samtidigt skapa ny innovativ teknik i textil tror jag att man har alla möjligheter att lyckas, säger Marie Widén.
Airbag Inside har rönt stor uppmärksamhet världen över och omnämns bland annat i amerikanska tv-rogrammet The Tonight Show med Jimmy Fallon.
Läs mer om accelleratorprogrammet SmartX Europe
Lä mer om Airbag Inside Sweden AB
Text: Therese Eriksson
Publicerat 2021-04-16