Skip to content

Efterlängtad hygienprodukt på marknaden

Efterlängtad hygienprodukt på marknaden

Nu finns ett nytt underplagg med inbyggt inkontinensskydd på marknaden. Det är Smart Textiles som tillsammans med varumärket Wundies grundare Lotta Williams som tagit fram ett nytt och betydelsefullt sätt att öka människors livskvalitet genom funktionella textilier.

Inkontinenstrosan Wundies Foto: unsplash.com och Wundies

Inkontinensbesvär är något av ett tabubelagt ämne som få vågar tala om öppet trots att det påverkar såväl den dagliga hygienen som den mentala hälsan. Det kan vara allt ifrån att känna av besvären i samband med en ansträngning som att nysa eller skratta, till att få ett urinläckage helt utan förvarning.

Lotta Williams, grundare och ägare av underklädesföretaget Wundies, utvecklade produkterna tillsammans med Smart Textiles, som bistått med både utveckling av material och framtagande av en hållbar affärsmodell.

–  Detta har känts som det viktigaste projektet vi gjort. Miljö och hållbarhet har de senaste åren blivit en hygienfaktor för seriösa aktörer inom textilbranschen och vi kan bara se hur det eskalerat till inte bara nice to have, utan need to have. Vår kundstock ökar och det med motiveringen att de både känner sig finare, tryggare men framförallt att det är det rätta valet, berättar Lotta.

Till skillnad från tillfälliga skydd, med negativ miljöpåverkan, har Wundies och Smart Textiles utvecklat ett tunt och högabsorberande skydd som har byggts in i själva plagget och som ska klara upp till 80 ml vätska. Underkläderna är dessutom bekväma och konstruerade att hålla i upp emot 100 tvättar, utan att tappa passform och komfort.

Se videoklippet om Wundies och dess användningsområden här: