Året som gått: F/ACT Movement
F/ACT Movement gick från en idé om hållbar modekonsumtion på ett papper, till en rörelse som engagerar tusentals. Syftet var att använda kunskap från re:textile och andra forkningsprojekt för att påverka breda konsumentgrupper att konsumera mer hållbart. Samtidigt ville man skapa djupare kunskap om hur cirkulära affärsmodeller kan bli mer kommersiella.
Nu är 2019 snart slut och under 2020 planeras för en uppskalning av projektet, både på regional- och riksnivå.
Adrian Zethraeus är projektledare för re:textile som tillsammans med Göteborgsregionen och Swedish Fashion Council står bakom projektet.
Hur känner du kring hur F/ACT Movement har utvecklats?
-Framförallt har genomslaget på sociala medier varit större än jag förväntat mig. Som forskning- och innovationsprojekt är det ovanligt att arbeta med Instagram som faktiskt metod, men i detta projekt har det varit en nyckelfaktor. Vi har inte bara lärt oss en massa om hållbar konsumtion, vi har skapat en rörelse med enorm potential att påverka på djupet!
Vilket är ditt toppenögonblick fårn F/ACT under årets som gått?
-Det får nog vara första träffen med våra underbara factivister! Där och då blev det tydligt för mig hur rätt ute vi faktiskt var. Hur våra tankar att hjälpa konsumenter uttrycka sin personlighet genom att aktivera sina garderober istället för att fylla på med nytt, och att inte bara arbeta med passiv envägs-kommunikation utan att faktiskt göra saker: samtala, testa, lära, reflektera.
-Varje F/ACT-träff startade med en timmes samtal i grupp för att gå igenom månaden som varit och utbyta erfarenheter och tankar, och sedan introducera den nya månadens tema och garderobsutmaningar. På ett sätt liknar F/ACT-processen gamla tiders studiecirklar, vilket var en viktig hörnsten i folkhemsbygget. Nu behöver vi återigen kraftsamla för en bättre värld och då blir varje persons utveckling och agerande viktigt! Alla ska med, och alla kan!
Vad kunde ni gjort annorlunda?
-Vi försökte kanske få in lite väl mycket i ett och samma projekt: ambassadörer, folkrörelse, affärsutveckling, digitalisering, festival, etnologisk forskning… Framförallt var det nog vi i projektadministrationen som fick många sömnlösa nätter för att försöka klura ut hur de olika delarna skulle kunna hänga ihop och stötta varandra, när varje del i sig nästa var ett eget projekt. Sedan hade vi kunnat säkra budgeten för en renodlad sociala medie-redaktör redan från början. Det var något vi inte insåg när vi sökte projektet, men var tvungna att omfördela resurser till eftersom det är ett hästjobb att skapa bra och relevant innehåll för Instagram-formatet, även fast factivisterna själva genererade väldigt mycket innehåll, säger Adrian Zethraeus.