Textilbranschen vill hållbarhetsrevolutionera världen

Den industriella revolutionen har till stor del textilbranschen att tacka. Idag har branschen en unik position att driva fram nästa revolution – hållbarhetsrevolutionen. Yvon Chouinard, VD och grundare av Patagonia, ett av världens mest kända varumärken för friluftskläder, kommer till Borås för att tala om hur hållbarhet och lönsamhet går hand i hand.

2009-10-28_startbildDen 2 november arrangeras det internationella toppmötet The Design of Prosperity tillsammans med Högskolan i Borås och Textilhögskolan. Huvudtalaren Yvon Chouinard sitter tillsammans med framstående internationella experter på hemligheten om hur moderna företag kan arbeta med hållbarhetsfrågor och lönsamhet på samma gång.

Framtidens affärsmodell bygger på hållbarhet

Med en annalkande klimatkonferens i Köpenhamn där många frågor kommer att ställas på sin spets, i kombination med ständigt ökande krav på hållbara material och rättvisa arbetsförhållanden från konsumenter har frågan aldrig varit så aktuell för näringslivet som nu.
– Det går inte att göra affärer på en död planet. Vi måste leva och producera hållbart. I framtiden kommer detta att vara lönsamhetens främsta drivkraft, säger Yvon Chouinard som driver ett av världens mest miljömedvetna företag inom sin bransch.

Det är första gången Yvon Chouinard besöker Sverige.
– Jag talar vanligtvis inte vid företagsrelaterade konferenser. Men jag är glad över att få komma till Sverige, eftersom inbjudan kom från en högskola, Textilhögskolan vid Högskolan i Borås. En av mina hjärtefrågor är att om vi ska kunna fortsätta att driva vår verksamhet de närmaste hundra åren, så vill jag dela med mig av mina erfarenheter till en yngre generation, berättar Yvon Chouinard.

Mer än bara en konferens

Syftet med konferensen är att på sikt skapa något större, i form av ett konsortium.
– För oss är The Design of Prosperity mer än bara en konferens, vårt mål är att inom en snar framtid skapa ett tvärvetenskapligt konsortium med andra svenska och internationella universitet med fokus på etik, estetik, ekologi, teknik, ekonomi och sociala utmaningarna för att driva framtidens globala samhällsutveckling, säger Simonetta Carbonaro, professor i design management vid Textilhögskolan, Högskolan i Borås.

Läs mer på the Design of Prosperitys webbsida

Text: Annie Andreasson