Produktutvecklingsföretaget TST-Swedens storsäljande kylvästar har nått stora framgångar och svalkar både brandmän, friidrottsstjärnor och musikalartister. Nu ska de börja sälja “hemligheten” bakom framgångarna – de kylande elementen i västen. Efterfrågan på elementen har blivit så stor att det lilla Kinnaföretaget fått anställa ytterligare två personer.

 

TST-Swedens framgångsrika forsknings- och utvecklingssamarbete med Smart Textiles har resulterat i ett affärsområde med varumärket TEMPTECH . Förutom produkten TEMPTECH,  kyl- och värmeelementet av PCM-material (Phase Change Material), består också affärsområdet av kunskap och rådgivning. Projektet har drivits för att utveckla PCM-material och klädsel för olika brukarsitutioner och analysera behoven i olika sammanhang. 
– Smart Textiles nätverk har varit otroligt viktigt för projektets framgång . Vi behöver inte ha alla kunskaper i huset. Istället söker vi upp företag som blir våra samarbetspartners och experter, säger Jörgen Lillieroth, VD och ägare för TST-Sweden.

Försäljningen ökar ständigt

Utvecklingen blev framgångsrik och världsmarknaden har öppnats för TEMPTECH. Först och främst norra Europa, men även industrier i Japan och det amerikanska försvaret finns i kundlistan.
– USA är extremt noggranna med att deras plagg ska vara tillverkade i ett amerikanskt bolag. Till dem säljer vi enbart elementen och så syr ett klädföretag i USA in dem i plaggen, säger Per-Arne Andersson, projektledare, produktutvecklare och säljare på TST-Sweden.

Idag har TST-Sweden en omsättning för affärsområdet TEMPTECH på 4 miljoner, men räknar med att fyrdubbla omsättningen inom en 3-4 års period. Och för TEMPTECH verkar kreativiteten för användningsområdet  i stort sett gränslös.
– Hela tiden får vi nya idéer på hur TEMPTECH kan användas. Senast var det någon som föreslog att det kan användas i filtar för att kyla ner hästar, berättar Per-Arne Andersson.

– Vi har fått anställa två personer bl.a  tack vare framgångarna med TEMPTECH, en av dem kommer att ägna sig helt åt att utveckla produkten och marknaden, tillägger Jörgen Lillieroth.

En guide som ger den rätta kylan

Testerna och utvecklingen av elementen har till stor del skett i samarbete med Lunds Tekniska Högskola med professor Ingvar Holmér i spetsen som är specialiserad på hur kroppen reagerar vid olika temperaturer, och utvecklingen fortsätter. 
– Tidigare har vi enbart sålt TEMPTECH i en färdig produkt, med undantag för USA. Nu ska vi sälja enbart elementen. För att kunden ska veta hur mycket material som behövs för en viss aktivitet i en viss temperatur framställer vi tillsammans med Lunds Tekniska högskolan en guide över de värdena. 

– Vi är färdiga med att utveckla PCM-materialet. Nu satsar vi på produkten och TEMPTECH som varumärke, säger Jörgen Lillierot avslutningsvis. 

Jörgen Lillieroth och Per-Arne Andersson är nöjda med framgångarna.
Jörgen Lillieroth och Per-Arne Andersson är nöjda med TEMPTECHs framgångar. Till höger syns också den populära kylvästen.

Fakta om projektet

Syftet med projektet var att analysera behoven i olika sammanhang och att utveckla PCM material och klädsel som är optimal för olika brukarsituationer. PCM-material i kläder tillför egenskaper som ökar möjligheterna att skapa en god värmebalans under skiftande yttre förhållanden. Behoven är dock mycket olika. En kirurg som opererar i 6 timmar, en brandman som rökdyker 30 minuter i 150-250 graders värme eller en skidåkare vid 0 till -10 °C har olika behov. PCM material kan bidra till att kyla kroppen i varma miljöer eller att värma kroppen när det är kallt.

Fakta om TST-Sweden

TST-Sweden är ett produktutvecklingsföretag som också säljer skyddsutrustning. De forskar och utvecklar för att få fram nya material och produkter. I sitt sortiment har de kylvästar, skyddskläder för högtrycksarbete och värmeskydd med mer. Läs mer på www.tst-sweden.se