626x200_business-planet

Miljonpublik i sikte

155 länder, 13 språk och en potentiell tittarskara på 10 miljoner människor. ”Turning a troubled textile hub into a thriving business cluster” är filmklippet om Smart Textiles som nu distribueras världen över. Bakom produktionen står den Europeiska tv-kanalen Euro News.

Sedan Smart Textiles visade upp sig för det portugisiska presidentparet och det svenska kungaparet i Stockholms stadshus i höstas, har medierna varit minst sagt nyfikna på initiativet vid Högskolan i Borås. När förfrågan kom om att medverka i den europeiska Tv-kanalen Euro News, fanns det ingen tvekan.

– Under året som gått har vi fokuserat på att tydliggöra verksamheten och kan nu visa upp den på ett helt annat sätt. Därför känns den här exponeringen extra värdefull, säger Susanne Nejderås, verksamhetschef på Smart Textiles och fortsätter.

– Det går också helt i linje med internationaliseringen av Smart Textiles som pågår just nu, det här är mitt i prick.

I det tre minuter långa filmklippet medverkar även Boråsföretaget TST-Sweden. De producerar bland annat textila skyddskläder som är starkare än stål och västar som genererar kyla när det är hett. TST har haft projekt med Smart Textiles i flera år och är ett exempel på hur initiativet gynnar näringslivet.

– För mig är nyckeln till framgång möten mellan företag, högskola och forskningsinstitut. Det leder alltid till nästa nivå, säger Jörgen Lillieroth, vd på TST Sweden.

”Turning a troubled textile hub into a thriving business cluster” sänds i Euro News program Business planet. Se det på webben här.