Ovaer tar resan till nya höjder

Stefan Linér tröttnade på att inte kunna somna bekvämt och känna sig privat på långflygningar. Han fick en idé om en innovativ resekudde och tog saken i egna händer. Genom stöd från Smart Textiles Prototype Factory kunde han utveckla idén till en prototyp som nu blivit till en uppskattad produkt på marknaden.

 

En innovation tar form
På en långresa från Bali 2012 vaknade Stefan Linér på planet och insåg att han satt lutad mot axeln på passageraren jämte, i en både obekväm och ofördelaktig position. På den fortsatta resan hem började han fundera på hur man skulle kunna slappna av och känna sig bekväm när man reser. Han började även observera hur andra resenärer löste problemet och såg många kreativa lösningar – allt ifrån jackor och filtar över huvuden till skärp som användes för att hålla huvudet på plats. Det var uppenbarligen fler som upplevde ett problem och Stefan såg möjligheten att utveckla en produkt som kunde fylla ett allmänt behov.

Genom Proteko började Stefan studera handel och affärsmannaskap och väl inne i lokalerna på Textile Fashion Center och Textilhögskolan i Borås passande han på att dra nytta av de kreativa miljöerna.

– Under tiden fick jag nys om Smart Textiles och det ledde tillslut till att jag ansökte om, och blev beviljad, att göra ett projekt hos Smart Textiles Prototype Factory. Det gav ovärderlig tillgång till maskiner, material och tekniker som i sin tur innebar möjlighet att bolla idéer och testa mig fram, berättar Stefan.

Från att aldrig ha suttit vid en symaskin fick han lära sig allt ifrån grunden. Produktutvecklingen var i full gång, inte minst på kvällar och helger, material och konstruktion arbetades fram och prototypen testade han regelbundet på buss 100 mellan Borås och Göteborg.

En exklusiv resekudde som fyller flera behov
Produkten Ovaer är en resekudde som genom sin design fungerar som en accessoar och samtidigt gör resan smidig och bekväm. Genom en smart konstruerad luftkudde med flera luftkamrar skapas en smidig och flexibel konstruktion som ger ett bra stöd. Den har en avtagbar huva som användaren kan fälla upp för att skapa en mörk och privat sfär och hela produkten är designad för att kunna bäras som en scarf när man rör sig mellan sina resor. Det är helt enkelt en nackkudde och en sovmask i en och samma produkt, som dessutom löser problemet med att få användaren att känna sig avskärmad från omgivningen.
Produkten är tillverkad av väl utvalda material utifrån hållbarhet och kvalitet och kostar 495 kr och säljs via egen webbutik och än så länge hos ett fåtal återförsäljare i Sverige.

Hårt arbete och lite tur
Som för alla egenföretagare är det är ett hårt och målinriktat arbete som ligger bakom att produkten tillslut nådde marknaden. Stefan Liner pluggade på dagarna och utvecklade produkten på kvällar och nätter. Med hjälp av stipendier från bl.a. Curamus kunde han fortsätta produktutvecklingen och 2016 bildade han ett aktiebolag. En betydligt längre resa än Stefan förutsett från början. Ett patent i Sverige är också ordnat, dokumentet på 37 sidor skrev han själv under fem månader. Och heltidsjobbet på Landvetter flygplats, som han fortfarande har kvar, skaffade han inte av en slump. Utan ett medvetet val för att ha koll på både kunder och konkurrenter.

Men turen har också spelat in. Skidåkaren Jon Jonsson med över 300 resdagar per år skrev ett blogginlägg om restips som Stefan såg och kontaktade Jon för att se om han ville testa produkten. Det slutade med att Jon Jonsson blev en del i produktutvecklingsfasen. Med över 1 miljon följare på sin blogg ledde det också till att order från hela världen trillade in och att produkten sålde slut på två månader.

Lite slumpmässigt hamnade produkten även hos VD för koncernen som äger Designtorget, som testade den på en resa till USA och gillade den. Nyligen började den säljas i Designtorgets butiker på centralstationerna i Göteborg och Stockholm samt i långflygsbutiken på Arlanda. Den har även synts i ett antal bloggar och är testad i Expressen där den fick 5 getingar av 5.

Ökad försäljning och fortsatt utveckling
Försäljningen tog fart ordentligt under andra halvan av 2017 och ökar stadigt i takt med att resenärsantalet från Sveriges och världens flygplatser ökar lavinartat, men gynnas också av den kraftigt ökande buss- och tågtrafiken. Framöver satsar Stefan på att fortsätta arbetet med att utveckla produktens funktion och design samt att marknadsföra, öka försäljning och finna investerare.

Produkten Ovaer finns att se i Smart Textiles Showroom.

Läs mer på Ovaers hemsida

Text: Malin Carlsson
Foto: @andreasnilssondop